Tuesday, November 10, 2009

Alhamdulillah...........................a

Assalamualaikum wbt

Malam ini hujan lebat. Air mencurah-curah dengan banyaknya jatuh ke tanah. Seperti tiada tanda-tanda akan berhenti dalam masa terdekat ini. Petir berdentum-dentam di luar seperti berlawanan di antara satu sama yang lain. Buka astro tapi tiada siaran. Keluar nota "service currently is not available". ermm...biasala astro. Nama je berbayar tapi perkhidmatan masih tidak memuaskan.

Hati pula di selubungi kebimbangan kerana terasa kesunyian. Biasanya di kala berseorangan begini TV la yang menjadi peneman setia. Akhirnya radio juga yang berguna di saat-saat begini. Radio di pasang dengan kuatnya. Lagu-lagu nasyid mula berkumandang di seluruh sudut rumah. Hati riang gembira kembali.

Alamak, terasa bosan la pula. Otak pun ligat memikirkan apakah yang harus dilakukan since mata tidak dihidangkan dengan hiburan yang mengasyikkan. Oh.. teringat baju kurung yang masih separuh siap dijahit. Baik di siapkan. Tidak elok ditangguh-tangguh. Dikala kebosanan begini, laju sahaja tangan ini menjahit. Sambil tangan menjahit, telinga pula dihalwakan dengan lagu-lagu nasyid yang berkumandang di corong radio. Asyik. Sedar-sedar akhirnya siap juga sepasang baju kurung yang cuba di usahakan sejak hari sabtu yang lepas. Alhamdulillah. Allah mengizinkan baju ini siap pada hari ini dan Allah mengizinkan juga kali ini ia hanya mengambil masa 3 hari untuk di siapkan. Rupa-rupanya jika kerja dilakukan bersungguh-sungguh dan dengan niat kerana Allah, ia menjadi sangat-sangat mudah. Jika sebelum ini malas sekali mahu menjahit kerana otak disuapkan dengan pengalaman yang lepas iaitu kesukaran untuk menyiapkan sepasang baju kurung. Tetapi kali ini Alhamdulillah, dengan izin Allah, Dia mempermudahkannya. Bersyukur-syukur sangat. Terasa diri ini berada di dalam rahmat-Nya. Amin...

Bila di tangan tiada lagi kerja yang boleh dilakukan, mula la membuka laptop untuk menghilangkan kebosanan. Radio pun di tutup kerana laptop sudah menggantikan peranannya untuk menghiburkan hati ini yang kesunyian. Petir masih lagi kedengaran dan berdentum-dentum dengan kuatnya. Kadangkala terkejut mendengar bunyi petir ini. Hati mula berasa gusar dan takut. Ya Allah adakah ini azab yang ingin kamu timpakan? Wallahuallam. Astaughfirrullahilazaim. Di kala begini teringat akan satu hadis yang pernah di kongsi oleh suami.

Hazrat Aisyah ra meriwayatkan bahawa apabila berlaku ribut dan taufan, akan zahir perubahan pada wajah Nabi SAW. Wajah baginda menjadi pucat dan baginda dengan segera keluar ke masjid. Dan apabila Hazrat Aisyah bertanyakan hal ini kepada Rasulullah SAW. Baginda SAW bersabda "Wahai Aishah, adakah aku boleh berasa yakin bahawa tidak ada azab bersama-sama angin itu? Kaum 'Ad telah diazab dengan perantaraan angin. Apabila mereka melihat awan, mereka bergembira lalu berkata, ' Awan itu akan membawa hujan untuk kami.' Sedangkan dalam angin itu adanya azab. " (Durrul Manthur)

Subhanallah, Rasulullah SAW yang maksum yang telah dirahmati dan dijanjikan oleh Allah SWT syurga masih lagi berasa takut kepada Allah SWT, inikan kita pula manusia biasa yang tidak lepas dari melakukan kesilapan. Kita masih lagi boleh terasa aman dan tenang bila keadaan begini. Tidak kurang pula ada yang mengambil peluang dengan tidur. Tidak sekelumit pun timbulnya rasa takut kepada Allah SWT yang Maha Besar dan Esa.

Firman Allah SWT
"Maka apabila mereka melihat azab itu sebagai awan yang menghala ke lembah-lembah mereka, mereka berkata, 'Ini ialah awan yang membawa hujan kepada kita.' (Mendengarkan kata-kata yang demikian Nabi Hud a.s berkata) "Tidak, bahkan itulah (azab) yang kamu minta disegerakan iaitu azab yang tidak terperi sakitnya. Yang manghancur leburkan segala-galanya dengan izin Tuhannya." (Setelah azab itu menimpa mereka) maka mereka menjadi (punah-ranah) tidak ada yang kelihatan melainkan tempat-tempat tinggal mereka. Demikian Kami membalas kaum yang berdosa." (Al-Ahqaf: 24 & 25)

MasyaAllah..dikala begini basahilah lidah mu dengan zikir. Beristihgfar dan bertahmid la kepada-Nya. Sesungguhnya Dia, Maha Mengetahui, Maha Besar dan Maha Esa. Tiada kuasa besar lain di alam ini yang menandingi Ke-Esaa-Nya. Allahuakbar. Austahgfirullahilazim. Semoga kita berada dalam rahmat-Nya. Itu hadiah yang paling bermakna.

Nota 1: Seronok juga bila akhirnya dapat juga menyiapkan sepasang baju kurung seperti yang dirancang. Asyik. Kesyukuran dipanjatkan di kala ini. Jika tanpa izin-Nya kemungkinan impian ini tidak dapat dilaksanakan. Alhamdulillah.

Nota 2: Ada sesiapa yang nak tempah baju kurung dengan saya marila..hehe..dialu-alukan. Upah boleh dibincangkan kemudia. boleh la menambah sikit-sikit pendapatan keluarga. haha.. (To leen: I tak tampal note depan rumah saya yek. Tapi saya tempek note dalam blog ni..haha..)

No comments: