Tuesday, May 26, 2009

Niat dihati begitu rupa-rupanya begini

Assalamualaikum wbt

Sudah lama saya tidak mengupdate blog ini kan. Ini bukan di sebabkan situasi saya yang agak sibuk tetapi sejak kebelakangan ini malas sekali mahu menaip. Hari ini mood untuk menaip lagi sudah timbul kembali.

Kali ini saya ingin membicarakan isu tentang anak. Atau dengan kata lain saya lebih ingin berkongsi ilmu yang saya perolehi semalam dari program Ar-Rayyan di Astro-TV channel 106. Secara kebetulan menontonnya kerana saya menunggu waktu siaran Azan dan kebetulan ketika itu sedang menikmati hidangan berbuka puasa, maka saya tidak mengubah siarannya selepas azan habis berkumandang. Di biarkan sahaja Ustazah Fatimah itu melontarkan hujah-hujahnya.

Perlu di ingatkan, bukan niat di hati untuk menuding jari pada sesiapa tetapi saya lebih suka berkongsi ilmu yang saya perolehi kepada orang lain. Jadi saya berharap jangan jadikan entri ini untuk anda terasa hati ke, pape ke tetapi jadikanlah ia sebagai sempadan untuk memperbaiki diri. Tidak semua orang di dunia ini adalah sempurna semuanya di lahirkan dengan kekurangan dan kelebihan masing-masing. No body perfect in this world only our Prophet SAW yang maksum. Begitu juga saya yang tidak terlepas dari melakukan kesilapan. Tetapi walaupun begitu janganla jadikan ini sebagai alasan untuk anda melakukan kesalahan yang sama pada setiap kali maka perbaiki la diri kita dengan lebih baik dari sehari ke sehari.

Bagi saya ilmu ini sangat bagus untuk di kongsi dan sebagai pengetahuan untuk kita semua. Terutama kepada mereka yang sudah berkahwin atau yang akan berkahwin atau kapada pasangan yang masih menunggu kelahiran puteri/putera sulungya atau mereka yang menunggu kelahiran anak yang seterusnya. Sebelum ini pun saya tidak menyedarinya tetapi semalam selepas di utarakan oleh Ustazah Fatimah ini saya tersedar sekejap. Walaupun mulut sedang menguyah makanan dan telinga mendengar kata-kata yang keluar dari mulut Ustazah tersebut, otak saya ligat memikirkan dalam-dalam makna dari kata-kata ustazah tersebut. Akhirnya otak saya membuat kesimpulan, ada kebenarannya.

Dalam program tersebut di jemput sepasang suami isteri. Saya lupa nama pasangan tersebut. Ustazah pun memulakan bicaranya dengan menanya latar belakang perkahwinan mereka.

Selepas itu Ustazah itu bertanya soalan pada suami: Apakah niat anda untuk memiliki anak selepas berkahwin?

Si suami menjawab: Adalah untuk kebahagian rumah tangga dan penyambung zuriat.

Saya pasti anda pun akan menjawab seperti sang suami tadi kan? Sudah semestinya itula jawapan kita bila soalan seperti ini di ajukan. Saya pun pasti akan menjawab seperti sang suami ini. Pada fikiran saya ketika itu betullah apa yang di katakan olah sang suami. Tetapi rupa-rupanya di sangkal oleh Ustazah tersebut. Saya terkejut sebentar. Saya terus mengalih perhatian dari makanan yang di hidang di atas meja kepada ucapan Ustazah ini di hadapan kaca TV. Bersungguh-sungguh ingin mendengar penjelasan dari Ustazah Fatimah ini.

Ustazah ini memberi komen bahawa sebenarnya niat itu sudah salah. Komennya, jika kita mati ada 3 benda yang akan kita bawa bersama ke kubur. Salah satunya ialah doa anak yang soleh. Maka sepatutnya dan seharusnya itula niat kita untuk memiliki anak. Berniatla, "saya ingin memiliki anak supaya ia dapat menjadi anak yang soleh dan seorang muslim yang sejati". Ada yang berniat dengan adanya anak sebagai pelengkap rumahtangga yang di bina. Tidak kurang ada juga berniat menunjuk-nunjuk atau membuktikan yang dia subur dan tidak mandul dengan adanya anak. Niat ini sudah salah. Jika kita berniat untuk memperolehi anak semata-mata hanya untuk kebahagian di dunia tetapi tidak kebahagian di akhirat kelak adalah malang bagi kita. Jika boleh biarlah niat kita untuk memiliki anak, adalah supaya mereka menjadi generasi yang mewarisi jati diri agama Islam yang sebenar supaya agama suci ini dapat dikembangkan dan diteruskan sepanjang zaman sehingga hari kiamat menjelang tiba. Warisan ini harus diperpanjangkan supaya kelak bila kita tiada lagi di muka bumi ini, agama Islam sentiasa wujud di muka bumi ini.

Ustazah ini ada melontarkan satu hadis tapi saya tidak sempat untuk menyalinnya. Kenyataannya membuatkan saya terfikir sejenak dan bagi pendapat saya, ia ada kebenarannya. Memang semua orang menginginkan anak hanyalah sebagai pelengkap rumahtangga, saya sendiri pun berfikir begitu dan tidak saya ketahui niat ini sudah salah sebenarnya. Honestly, saya pun berfikir untuk mempunyai anak adalah sebagai pengikat kasih sayang antara saya dan suami tetapi rupa-rupanya niat saya itu sudah salah. Bagi pendapat saya lagi, biarlah niat untuk segala perbuatan yang kita lakukan hanyalah untuk Allah SWT semata-mata bukan untuk kepentingan diri sendiri. Begitu juga dengan perbuatan sehari-hari yang kita lakukan, niatkanlah hanya kerana Allah SWT semata-mata. Seperti contoh bila melangkah keluar rumah untuk pergi bekerja, niatkan la untuk mengerjakan ibadah untuk mencari nafkah semata-mata untuk mendapatkan keredhaan Allah SWT. InsyaAllah rezeki yang kita perolehi akan menjadi berkat.

Dengan adanya doa anak yang soleh, InsyaAllah boleh menyelamatkan kita kelak tetapi malanglah bagi siapa yang tidak memilikinya. Dan untuk mendapatkan anak yang soleh juga adalah sesuatu yang susah di capai jika tidak di sertai dengan usaha yang keras dan berterusan. Sememangnya sudah di ketahui umum, Iman tidak boleh di warisi dari seorang ayah/ibu kepada anaknya melainkan ia mendapat keredhaan Allah SWT semata-mata. Iman itupun datangya dari Allah SWT sahaja, hanya dia yang boleh memberi petunjuk dan hidayahnya. Kita hanyalah sebagai pendorong untuk individu/anak itu menyedarinya dan menyerap nilai-nilai Islam itu dalam diri seseorang.

Seperti kata orang, anak itu di ibarat kain putih yang bersih. Kita la yang akan mencorakkannya. Jika di corakkan hitam maka akan hitamla ia, jika diberikan warna merah maka akan merahla dia. Tangunggjawab seorang ibu/ayah itu sangatlah besar bukan hanya setakat untuk membesarkannya tetapi pengajaran ilmu yang kita berikan kepadanya pun amat penting. Semua itu akan dipertanggungjawabkan oleh Allah SWT kelak ke atas kita. Selama ini kita banyak berpegang kepada amalan dan tafsiran yang sudah terpesong. Sebelum terlambat marilah kita mengubahnya supaya amalan yang terpesong ini tidak lagi di warisi oleh generasi yang akan datang. Kita la yang bertanggungjawab untuk mengubahnya. Kita mampu mengubahnya.

Disamping itu, sentiasala memanjatkan doa kepada Allah SWT supaya kita di kurniakan anak yang soleh dan solehah. Di sini saya ingin berkongsi sedikit cara-cara bagaimana untuk mendapat anak yang soleh atau anak yang kita perolehi akan mendapat berkat dan keredhaan Allah SWT..InsyaAllah..Amalan ini di kongsi oleh suami, katanya ia adalah amalan dari Nabi kita Muhammad SAW. Iaitu sebelum suami isteri itu bersatu di sunatkan mengambil wuduk terlebih dahulu, membaca doa khusus dan suami memberikan salam kepada isteri dahulu. InsyaAllah, jika Allah SWT mengizinkannya, akan tercapaila impian kita.

Ustazah ini juga ada memberi peringatan. Jika sesuatu impian yang kita inginkan tidak tercapai atau dengan kata lain kita masih tidak mendapatkannya walaupun sudah berusaha, bermakna Allah SWT masih tidak mengizinkannnya. Atau sebabnya kita masih ada dosa atau kesalahan kepada Allah SWT, yang tidak selesai atau tidak dapat maafkan oleh Allah SWT. Maka imbas la kembali masa kebelakang atau kehadapan kita, adakah kita ada melakukan dosa yang tidak kita sedari. Jadi cepat-cepatla meminta ampun kepada Allah SWT dengan sebayak-banyaknya. InsyaAllah..Allah itu Maha Pengampun, Maha Pengasih dan Maha Peyanyang. Anggapla semua ini ujian dari-Nya yang hanya ingin melihat sama ada kita dapat bersabar dengan apa yang menimpa pada diri kita. Sesungguhnya Allah SWT itu sentiasa bersama-sama dengan orang yang sabar.

3 comments:

Coach Aura said...

ha'a, betul ramai suami isteri akan kasi jawapan yang sama mcm tadi "Adalah untuk kebahagian rumah tangga dan penyambung zuriat"

sama lah kita semua berusaha mendoakan agar diperolehi zuriat yg soleh dan solehah ..amin

Alam Maya Mieda said...
This comment has been removed by the author.
Alam Maya Mieda said...

amin...ya rabbal alamin. :) InsyaAllah..jika kita berdoa dan disertai dgn usaha yang keras dan berterusan, InsyaAllah semuanya akan dipermudahkan oleh Allah SWT.