Thursday, May 14, 2009

Semangat yang belum pulih

Assalamualaikum wbt

Sejak kebelakangan ini, saya tiada semangat untuk membuat kerja. Rasa begitu payah sangat mahu memulakannya. Jika ada kerja yang penting dan perlu di segerakan baru la kelam kabut mahu menyiapkannya. Kadangkala suka melakukan kerja di waktu-waktu akhir. Adakah ini akibat sudah hampir 2 bulan saya tidak menerima tugasan apa-apa.

Tugasan yang diterima hanyalah lebih kepada research, testing dan pioneering jek. huh..saya tidak berapa menggemari tugasan seperti ini. Saya lebih gemar membuat physical layout yang sebenar. Fix drc atau trc error ke. Sambung signal ke. Implement ECO changes ke. Cleankan fuballor2 ke. Cleankan RV ke. Saya mahukan kerja yang begini. huhu..

Hati ini seperti berat sangat mahu membuat sesuatu kerja. Hati ini lebih gemar melayari internet atau membaca blog orang. Apakah yang harus saya lakukan untuk memulihkan semangat kerja saya? huhu..

Jika banyak kerja merungut tiada masa rehat dan sekarang bila tiada kerja merungut bosan pula. Ini la lumrah dan naturality sifat manusia. Yang tidak pernah puas dan cukup. Apakah yang harus saya lakukan?

Jika dulu hati berkeras, selepas habis belajar mahu terus bekerja dan di ketepikan dulu niat dihati untuk menyambung pengajian bila di ingatkan keadaan kewangan keluarga yang tidak mengizinkan. Tetapi sekarang rasa seperti mahu berhenti kerja. Seperti mahu menyambung pengajian. Seperti mahu menjadi suri rumah sepanjang masa. Boleh ke abang? hehe.. Sekurang-kurangnya ayang boleh beri abang anak seberapa banyak yang abang mahukan dan jaga anak-anak abang dengan lebih baik dan prihatin. Sekurang-kurangnya ayang boleh jadi isteri solehah. Sekurang-kurangnya abang boleh nampak muka ayang setiap masa dan saat. Sekurang-kurangnya ayang boleh masakkan lauk tengah hari untuk abang makan. Sekurang-kurangnya bila abang balik kerja sudah ada orang sediakan air untuk abang di rumah. hehe..Boleh la ye sayang. (Tulis macam suami baca je blog ini..haha..)

Rasa malas sekali mahu bekerja ditambah dengan keadaan yang berjauhan dari suami dan keluarga, lagi menambah perasaan bosan mahu bekerja. Bolehkah saya survive walaupun tidak bekerja? huhu..Jawapan nya pasti la tidak. Sekarang semuanya memerlukan sekeping kertas yang di panggil wang. Semuanya mahukan duit. Dengan duit boleh buat orang merana dan gila jika tidak pandai menguruskannya. Nak sambung pengajian pun memerlukan duit. Tidak seperti di Tanah Arab, semuanya pengajian di tanggung oleh kerajaan. Semuanya free, tiada pinjaman k.

huhuhu...Inilah akibatnya jika terlalu mementingkan hal duniawi. Susahnya la hidup begini. Ada alam lain yang boleh saya pergi dan tinggal tak? huhu.. yang jauh dari segala-galanya kecuali ada suami saya di sisi. haha...Nak juga bawa suami sekali. :) Kalau P.Ramlee kata, "Siapa tak sayang bini oii". Saya pula nak kata "Siapa tak sayang laki oii" haha...

Nota: jom makan kuih pagi tadi nak tak? hehe..

No comments: