Monday, February 23, 2009

Adab di tempat awam

Assalamualaikum wbt

Cerita pasal adab ini, saya agak terganggu dengan perbuatan orang muslim sekarang. Tapi ini bukan nak cerita secara am, tapi nak cerita secara khusus. Berkenaan saya geram dengan seorang wanita di surau tadi. Hendak kata perempuan itu budak-budak tapi badan besar la plak kan. Badan besar tapi masih tidak boleh membezakan antara yang elok dengan yang tidak elok...ermmm..susah ni. Kalau budak-budak buat bising, masih boleh diterima sebab mereka masih tidak boleh membezakannya. Bercakap di telefon dengan nada yang agak kuat. Hendak ditegur rasanya dia sudah besar, sepatutnya dia mempunyai kesedaran sendiri.

Saya agak tidak berkenan, jika ada orang yang buat bising di dalam surau. Ia boleh menganggu orang lain yang sedang solat. Bagi saya, jika hendak berborak pun di dalam surau, biarla dengan nada yang rendah.

Lagi satu, bunyi deringan telefon. Kalau boleh biarlah telefon tersebut dimatikan atau ditukarkan ke "mode silent" dahulu sebelum masuk ke surau. Kalau ada panggilan penting pun, biarla dijawab di luar surau. Suara anda yang tinggi itu boleh menganggu kekhusyukan solat orang lain..ermmm..nape kita masih tidak mempunyai kesedaran yang sebegini ek..huhu..
Kadangkala orang yang "educated" pun belum tentu mempunyai kesedaran begini.

Rancak je borak di telefon, sampai orang yang tengah solat pun diabaikan. Memikirkan saya tidak mengenali sangat wanita ini, saya abaikan niat saya untuk menegurnya. Jika ia dari kalangan kawan-kawan saya, akan saya tegur secara baik... :) Maaf ye kawan-kawan, kalau ada yang terasa saya menegur kamu. :) Untuk kebaikan bersama. Berbalik pada wanita ini, pelik juga saya. Dia ada jawatan tinggi di syarikat saya, "education level" pun tinggi, tapi tu la tidak tahu kenapa dia masih bersuara lantang ketika di dalam surau. Langsung tiada kesedaran..huhu..

Nota 1: Ini hanya pendapat peribadi saya. Niat dihati hanya untuk tegur menegur di antara sesama kita. Tiada langsung niat di hati untuk meng"shoot" seseorang...hehe.. :)

Nota 2: Agak terganggu la solat saya tadi disebabkan wanita ini. Risau jugak Allah SWT tidak akan menerima solat saya..huhu..Akibatnya dikerjakan sekali lagi solat itu. :(


No comments: