Wednesday, February 25, 2009

Cerita-cerita



Assalamualaikum wbt

Fuhh..akhirnya siap jugak pengkajian "layout" saya untuk hari ini. Gembira. Boleh la saya menghabiskan waktu rehat sejam saya dengan menaip di "keyboard laptop" saya ini. Hari ini saya berpuasa ganti. Kawan-kawan semua sudah keluar makan. Mesti mereka makan di luar. Makan di kantin pun bukan sedap sangat..hehe..Lagipun minyak dan turun sekarang. Kami ambil kesempatan makan di luar. Bergilir-gilir pandu kereta masing-masing. Jika dulu harga minyak naik, semua makan di kantin sahaja. Jimat minyak dan duit. Makan di kantin pun dapat diskaun RM1. Sebabnya Intel sangat baik hati bagi insentif pada pekerja sebanyak RM1 untuk makan tengah hari. Walaupun sedikit tapi bagi saya sudah cukup. RM1 tu boleh beli macam-macam. :) Terutama beli ais-krim Walls pelangi tu..Terliur la pula nak makan..huhu..


Semalam saya terima tugasan baru. Pengkajian tentang "fub layout" untuk projek akan datang. Siap ada "due date" lagi..huhu..Esok kena hantar. Dalam masa yang sama saya sudah rancang nak balik KL. Hooreeyyy..Jadi kena la siapkan tugasan itu hari ini. Memandangkan balik KL kali ini memandu kereta sendiri, esok kena la balik kerja awal. Apa yang saya suka tentang syarikat saya ini. Waktu bekerja adalah fleksible. Tidak kisah mahu masuk dan balik kerja pukul berapa. Janji kena cukup 8 jam. Lagi satu yang paling saya suka iaitu boleh bekerja dari rumah jika tidak sihat. Ada ketika bila sengugut, hantar email pada BOS kata nak "work from home". Mesti "approved" punya. Jimat cuti sakit saya.hehe..Alhamdulillah nasib saya baik dapat BOS perempuan. Kalau tidak malu nak hantar email kat BOS lelaki kata "period pain".

Ketika bermesyuarat pagi tadi, teringat dengan lawak dari suami saya semalam. Kali ini saya bermesyuarat di "cube" sahaja, iaitu dengan menelefon "bridge". Memandangkan saya seorang sahaja dari Kulim jadi tidak perlu la ke bilik mesyuarat. Walaupun telinga mendengar suara yang keluar dari corong telefon, walaupun mata tengah memandang "foils" yang dipaparkan di "Microsoft Live Meeting", otak saya teringat-ingat lawak suami saya. Tidak fokus langsung..hehe..

Lawak dia begini. Ketika itu kami berdua di dalam kereta baru balik dari Masjid Sg Limau. Sampai je di lampu isyarat ke highway-BKE, ada seorang perempuan naik motor. Betul-betul berada di hadapan kereta kami. Saya mula memandang suami. Suami pandang arah lain. Niat di hati nak tengok reaksi suami. Pandang balik pada perempuan tersebut. Pastu pandang lagi pada suami. Kali ini saya bersuara, "Abang tengok mana tu?" Dengan nada menyindir. Suami senyum-senyum kambing. Walaupun sebenarnya dia pandang ke arah lain, tapi saya tahu dia mesti akan terpandang perempuan itu. Sebenarnya baju perempuan itu terangkat. Baju yang dipakainya singkat jadi bila duduk ternampak la aurat nya. Tidak payahla saya cerita apa yang saya nampak. Tidak baik pula mengaibkan orang. Berdosa besar.

Suami bersuara " Abang teringat ceramah sorang ustaz ini. Dia kata Nabi SAW bersabda kalau ternampak sekali itu adalah rezeki. Tapi ustaz ni cakap, memangla Nabi SAW kata pandang sekali itu rezeki tapi janganla bila ada perempuan lalu sahaja, terus kepala pegi pusing pandang perempuan itu (sambil suami tunjuk gaya). Itu saje-saje pandang namanya. Itu bukan rezeki dah namanya." Tergelak besar saya dalam kereta sebabnya gaya yang suami saya buat itu kelakar. Nasib baik la ketika itu dalam kereta. Kalau tidak mesti orang lain akan dengar saya gelak dengan kuat.

Nota 1: Pesanan untuk lelaki, pandang sekali itu maksudnya tidak sengaja memandang perempuan itu tau.

Nota 2: Sini saya lampirkan gambar "cube" saya seperti yang sudah dijanjikan pada entri yang lepas. Model itu poyo jek. Masa tu tengah xde keje. Mahan volunteer nak tangkap gambar ni..hehe..terima kasih ye Mahan.

Nota 3: Bridge yang saya maksudkan bukannya Jambatan Pulau Pinang ke tapi "conference call". Di Intel jika ada mesyuarat di antara 2 site yang berlainan, kami menggunakan "conference call" yang di panggil bridge. Jadi kami boleh mendengar dan bercakap lebih dari 2 orang.

2 comments:

kishkun said...

opss...nampak cube kish kat blkg tu..hehe..
ada org kata kalau dah terpandang sekali tu jangan kalih2 dah...hahahhaa..ops..:)

Alam Maya Mieda said...

btl3..cube kish row sama dgn ida..saje nak promosikan sekali kish nye cube..:P hehe..glamor kn? muahaha..
kalau dah pandang x kalih2 tu konfem kena tarik telinga dgn ida..muahaha... :P