Monday, March 16, 2009

Sweater Biru

Assalamualaikum wbt

Sejuk. Itu yang dapat saya gambarkan suasana saya di ofis hari ini. Saya menjenguk ke luar tingkap untuk mengetahui cuaca di luar sana. Nampak macam tak hujan. Panas ada la. Tetapi di dalam ofis ini saya terasa sejuk. Cuma sejuknya tak la sampai tahap yang boleh membuatkan saya mengigil. Cuma saya ni jenis yang tak tahan sejuk. Ditambahkan lagi dengan keadaan di ofis yang memasang penghawa dingin. Jadi kadangkala terasa sejuk dan ada kalanya juga terasa panas. Disebabkan ini saya tinggalkan satu sweater di ofis supaya senang nak cari jika diperlukan. Selalunya saya gantungkan sweater di belakang kerusi ergonomic berwarna biru muda di cube saya yang disediakan oleh Intel.

Selalunya saya akan pakai sweater di cube bila saya mula terasa sejuk. Ada kalanya ke bilik meeting pun saya akan membawa sweater bersama. Tak tahan sejuk betul la saya ini. Macam mana la agaknya jika ditakdirkan suatu hari nanti saya berpeluang ke negara yang bermusim 4 itu ek. Confirm, baju berlapis-lapis melekat di badan saya. Itu pun masih ada hati nak merasa musim salji di negara orang. hehe..Dalam hati, perasan la Zubaidah. Kuat berangan betul. hehe..InsyaAllah. Mana tahu jika Allah SWT mengurniakan rezeki lebih pada saya bolehla merasa ye tak. hehe..

Bila dah terasa panas sikit, saya akan buka kembali sweater yang saya pakai dan menggantungkannya kembali di belakang kerusi. Jika terasa sejuk lagi, saya akan memakai sweater itu kembali. Berulang-ulang. Pakai sweater buka kembali. Buka. Pakai. Buka. Pakai lagi. hehe..Itula aktiviti harian saya. Disebabkan sweater itu tergantung di belakang kerusi, jadi saya hanya menghulurkan tangan ke belakang kerusi yang saya duduki. Senang. Tetapi mata masih tetap memandang DELL monitor yang besar. Senang kan. Tak memerlukan tenaga yang banyak hanya menghulurkan tangan ke belakang. Jadi tak la saya kena berdiri untuk mencapainya. Dengan duduk sahaja pun saya boleh mencapainya. Saya ni kan pemalas. Penyakit "M". hehe..Sweater yang di capai pun saya pakaikan ke badan kembali.

Disebabkan sudah terbiasa dengan keadaan yang begini. Hari ini bila terasa sejuk, lancar sahaja tangan ke belakang untuk mencapai sweater yang tergantung di kerusi. Macam tindakan refleks. Bila badan rasa sejuk, terus sahaja badan menghantar isyarat ke otak melalui beribu-ribu jenis saraf yang ada di badan. Tak tahu pula saya saraf apa. hehe..Hanya doktor sahaja yang tahu saraf apa dan arif tentangnya. Saya tak berapa arif. Dulu saya ada belajar biology tetapi sudah lupa. Bila otak dah dapat isyarat mengatakan sejuk, dalam beberapa saat sahaja otak cepat sahaja menghantar isyarat ke tangan. Bila tangan sudah menerima isyaratnya maka dengan pantasnya ia mencapai sweater di belakang kerusi. Bila terasa sejuk sahaja tangan terus ke belakang. Tetapi hari ini saya terasa pelik. Teraba-raba la tangan untuk merasa kain sweater. Tetapi hari ini tangan tak merasa pula kain sweater seperti selalu. Tangan saya hanya merasa kain kerusi yang kasar ini. Dalam hati terasa pelik. Macam takde je sweater ini. Jadi dengan payahnya, terpaksala kali ini saya tolehkan muka saya ke belakang. Eh, memang betul sweater saya tiada di kerusi. huhu..Badan dah terasa sejuk. Dalam hati, manalah pulak sweater ni. Bila orang nak pakai takdela pula hari ini.

Jadi bermula la proses saya mencari sweater saya. Rasanya, saya memang selalu akan gantungkannya di belakang kerusi. Takde tempat lain yang akan saya letak. Cuba buka laci. Takde. Cuba buka beg. Pun takde. Cari bawah kerusi dan meja pun tiada. Dalam hati, mana la saya letak ni. huhu..Seingat saya, hanya kerusi ini la tempat saya gantungkan sweater yang berwarna biru tua. Sewaktu mencari-cari, baru teringat. Rupa-rupanya Jumaat yang lepas, saya bawa pulang sweater tersebut ke rumah untuk di basuh. huhu..Rasanya dah lama saya tidak membasuh sweater itu. Jadi saya berfikir untuk membawanya pulang pada jumaat yang lepas dan membasuhnya di waktu hujung minggu saya. Pagi tadi lupa pula nak membawa sweater biru itu kembali. Pelupa betul la saya ini. Jadi hari ini bermula episod saya kesejukan di ofis di sebabkan sweater tiada. huhu..Terpaksala saya menahan kesejukan ini.


Nota: Kena tinggalkan 2 sweater la kat cube kalau macam ini.huhu..

No comments: