Tuesday, March 24, 2009

Luahan isi hati

Assalamualaikum wbt

Sekarang sudah masuk minggu ketiga saya tidak berjumpa dengan mak dan keluarga di Kuala Lumpur. Rindu rasanya. Sedih. Apa agaknya perkembangan terbaru enchi ek? Asyik dengar celotehnya di telefon sahaja. Tetapi itupun hanya sebentar kerana dia sibuk dengan kawan-kawannya. Walaupun 2 minggu yang lepas saya turun Shah Alam, tetapi tidak dapat berjumpa dengan mereka. Ini kerana motif saya untuk turun Shah Alam adalah bagi menghadiri majlis perkahwinan Has dan hanya untuk sehari sahaja berada di sana. Tidak bercadang untuk bermalam di sana. Cuma pada hari itu dapat juga saya berjumpa dengan suami yang tersayang. Minggu lepas pun suami turun ke Kulim kerana saya penat mahu pulang ke KL tiap-tiap minggu. Penat.

Minggu ini pun belum tentu mahu pulang ke Gombak atau tidak. Malas. Saya pun tidak tahu kenapa sejak kebelakangan ini, saya rasa malas sekali mahu pulang ke KL. Macam-macam perkara yang harus difikirkan. Perjalanannya juga yang mengambil masa selama 5 jam itu memang memenatkan. Melecehkan. Membosankan. Tetapi digagahkan juga bila di ingatkan akan berjumpa dengan orang yang tersayang. Jika diturutkan hati mahu sahaja saya turun KL sebulan sekali ataupun 2 bulan sekali. Walaupun sepanjang perjalanan saya tidak mempunyai tanggungjawab untuk memandu tetapi masih juga terasa penatnya. Manakan tidaknya, perjalanan selama 5 jam itu, tiada apa yang dapat saya lakukan selain duduk sahaja di kerusi sambil menikmati pemandangan di luar. Jika waktu malam, langsung tiada apa yang hendak dilihat. hehe..

Tambah membosankan jika di dalam bas itu, tidak mengumandangkan lagu-lagu yang merdu bagi menghilangkan rasa bosan. Kadang-kadang saya ambil kesempatan dengan tidur di dalam bas. Tetapi itu pun hanya setengah jam sahaja saya dapat melelapkan mata. Yang selebihnya mata tidak dapat dilelapkan. Hendak di dengar mp3, saya tidak memilikinya pula. Mungkin kena beli ni. Tetapi berbaloi ke? Telefon bimbit pula tidak canggih seperti orang lain. Tetapi seronok pula bila diingat, dapat melihat berbagai ragam peumpang di dalam bas. Ada yang berborak bersama orang disebelah sepanjang perjalanan, ada yang mendengar mp3, ada yang berangan dan ada juga yang tidur. Jika memandu kereta sendiri bolehla juga mengumandangkan lagu-lagu yang digemari sambil menyanyi sekali mengikut rentak lagu tersebut. Jika di dalam bas pasti ini semua tidak dapat di lakukan.

Bagaimanapun kos untuk memandu kereta sendiri pula lebih banyak jika hendak dibandingkan dengan menggunakan perkhidmatan awam yang ada. Tetapi ia akan jadi mudah jika menggunakan amalan carpool. Bolehla juga berkongsi sedikit kosnya. Banyak perkara yang perlu diambil kira seperti kos minyak, tol dan maintenance kereta. Jika gaji mencecah puluhan ribu mungkin ia bukan menjadi persoalan yang besar. Tetapi jika sekarang ini pun harga tiket bas sudah naik 30 % jika nak dibandingkan dengan tahun-tahun sebelum ini. Harga minyak pun masih di tahap yang sama walaupun harga minyak setong sudah di paras yang rendah. Duit tol yang dikutip sejak berkurun-kurun lamanya pun masih tidak dapat dilunaskan lagi. Pelik betul. Ditambah dengan ada yang ingin mengumumkan untuk menaikkan harga tol yang akan dilaksanakan hujung tahun ini. Mengapa tidak dilaksanakan sahaja kenaikan itu sekarang? Kenapa mahu menuggu hujung tahun ini? Sebabnya, bagi saya la, mereka mepunyai agenda yang tersembunyi untuk kepentingan mereka sendiri. Semua ini membebankan betul. Langsung tak bertimbang rasa. Hanya memikirkan kepentingan diri sendiri. Rakyat yang sengsara pun tidak dihiraukan. Marah betul saya pada mereka yang bertanggungjawab. Tidak perlula saya menuding jari pada sesiapa cukupla sekadar ingin meluahkan perasaan saya di blog ini. Seperti pepatah melayu, Siapa makan cili terasala pedasnya.

Jika dulu suami masih disini, kami mengambil keputusan untuk memandu kereta. Ini kerana jika di buat kira-kira kosnya adalah sama dengan kos menggunakan perkidmatan awam. Memandu kereta lebih bebas. Boleh berhenti di tempat yang di gemari. Tetapi jika agenda untuk menaikkan harga tol dilaksanakan juga, maka hendaklah kami berfikir 500 kali dahulu sebelum membuat keputusan. Inila realiti penduduk Malaysia. Menjadi hamba di negaranya sendiri. huhu..

Suami saya pun sekarang sudah terasa pelik. Saya malas sekali hendak pulang ke KL. Saya menyuruhnya datang ke sini ada la. Pening kepala suami saya di buatnya. Nak buat macam abang sayang oii, isteri abang ni dah bosan asyik selalu naik bas, turun bas. Sekarang ini giliran abang la pula untuk merasanya. hehe..Lagipun apa gunanya kita sewa rumah di sini jika abang tidak mahu turun ke sini. Bukankah lebih baik ia di gunakan sepenuhnya. Lagipun di KL bukan ada aktiviti menarik yang abang nak lakukan pun. Duduk di rumah sahaja pun. Itupun rumah mak abang. Jadi bagi saya, balik ke tidak sama sahaja. Lebih baik stay di Kulim dan yang paling penting rumah sendiri. Bebas. Boleh bersenang-lenang. hehe..Sorry ye sayang. Lagipun saya sudah suka dengan suasana rumah. Aman. Tenang. Bersih. Wangi. Walaupun keadaan rumah yang sederhana tetapi saya suka suasananya.

Alhamdulillah sekarang ini, walaupun tinggal berseorangan saya tidak akan resah seperti selalu. Jika dulu, saya mesti akan rasa resah jika kena tinggal berseorangan di rumah. Al-maklumla saya ini seorang yang penakut. Mungkin sekarang ini saya sudah matang kut. Jika dulu saya ikutkan sangat perasaan takut saya itu. Tetapi Alhamdulillah saya cuba untuk melawannya kembali. Tidak boleh di layan sangat. Sekarang ini semuanya saya serahkan kepada Yang Maha Esa dan tawakkal sahajala kepada-Nya. Semoga Allah SWT melindungi hamba mu ini yang tidak berdaya.

Kadang kala, rasa seronok pula bila kena tinggal berseorangan begini. Ada privacy. Saya boleh buat macam-macam yang saya mahu. Tengok TV ke tanpa perlu berkongsi dengan suami yang asyik meng"kongka" remote astro. huhu..Boleh layan streamyx juga jika sudah bosan menonton TV kerana tiada siaran yang menarik. Tidak perlu memasak. haha..Tapi yang bosannya, tiada teman untuk berborak. Jadi kena la buat panggilan telefon. huhu..Tetapi sekarang ini saya sudah ada aktiviti baru yang saya suka. Baca buku. hehe..Dulu malas betul nak baca buku. Dalam fikiran, dah habis belajar buat apa nak buka buku lagi. hehe..Kolot betul saya ini kan. Sebenarnya dengan membaca bukula dapat menambahkan ilmu pengetahuan terutama sekali buku keagamaan.

Nota: Nak balik KL ke nak suruh suami datang sini. Peningla. huhu..Tiap-tiap minggu asyik ini sahaja persoalan yang timbul. Penat la. huhu..

1 comment:

Unknown said...

ko nie mmg pemalas....
lama gak ko x blk kan.....
dah byk karenah enchi yg ko x tgk....
geram gak melayan dia....
klu telefon ada je coloteh terbaru dia...
ani pun selalu ckp kak ida klu nk blk mesti 5 bulan sekali....hehehe....
blk lah minggu nie....