Wednesday, March 25, 2009

Simpulan Kasih

Assalamualaikum wbt

Bila hati sudah berkenan. Bila hati sudah terpaut diantara satu sama lain. Bila hati sudah bersimpul dengan sekuat-kuatnya seperti lilitan ular yang sedang membelit. Bila hati sudah terasa berbunga-bunga seperti harumnya bunga mawar. Bila hati sudah mula rasa disayangi dan dihargai tiada ungkapan yang bagus dapat diucapkan. Bila hati sudah menyulam perasaan, akan wujudlah CINTA di dalam hatinya. Tiada siapa di Dunia sementara ini yang dapat menghalangnya. Hanya dengan izin dan kuasa dari Yang Maha Esa sahaja dapat menghalangnya.

Bila cinta sudah bertakhta di hati tanpa disedari. Bila cinta sudah tersulam dengan sendirinya. Bila cinta sudah tersemai tanpa diketahui. Bila cinta sudah bersatu menjadi satu. Bila cinta sudah semakin mekar seperti mekarnya bunga Matahari di waktu pagi hari. Bila cinta sudah menjadi kuat seperti kuatnya cinta Laila dan Majnun. Bila cinta sudah menjadi kukuh seperti kukuhnya bagunan KLCC. Tiada siapa lagi di Dunia sementara ini yang dapat memisahkannya. Hanya dengan kuasa dan izin Yang Maha Besar dapat memisahkannya.

Bila rindu sudah mula meraja di hati. Bila rindu semakin berkembang dihati seperti kembangnya bunga Seri Pagi di waktu pagi. Bila rindu sudah mula menjadi semakin besar seperti besarnya dunia ini. Bila sudah rindu sudah terasa semakin beratnya seperti beratnya badan seekor gajah. Bila rindu sudah terasa berat tidak tertahan. Tiada siapa di Dunia sementara ini yang dapat menahan dan memahaminya. Hanya Dia Yang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui dapat memahaminya.

Bila kata-kata yang dilafazkan sudah menjadi satu. Bila kata-kata yang dilafazkan terasa tiada cacat celanya. Bila kata-kata yang dilafazkan terasa manisnya seperti semanisnya buah kurma. Bila kata-kata yang dilafazkan terasa indah seperti indahnya taman di syurga. Bila kata-kata yang diungkapkan seperti sebuah janji. Bila janji sudah dikotakan. Tiada ungkapan yang dapat menggambarkan betapa gembiranya perasaannya ketika itu. Bila-bila kata yang diucapkan seperti sebuah nasihat bagi memperbaiki diri yang lemah ini. Terasa tenang dan indahnya. Terasa kata-katanya sejuk masuk ke dalam sanubari seperti sejuknya air salji yang menyeliputi hati ini. Tiada siapa di Dunia ini yang dapat memahaminya selain dari Dia Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Bila semua janji yang diungkapkan ketika di alam percintaan dapat dikotakan. Bila sahaja lafaz akad sudah pun dilafazkan di dalam suatu majlis yang sederhana. Disinari dengan cahaya kebahagian dan kemeriahan. Secara sahnya, hubungan ini sudah menjadi halal di sisi-Nya. Bercucuran air mata mengalir di pipi kerana kebahagian yang dikecapi di saat itu. Yang berlegar di minda, semoga hubungan yang dibina akan berkekalan sehingga ke akhir hayat. Amin. Berdoa semoga pasangan yang dipilih juga adalah pasangan yang baik dan sesuai. Yang dapat membimbing ke arah kebaikan. Yang dapat memandu ke arah jalan yang lurus. Yang dapat membawa kita dekat kepada Pencipta kita, Yang Maha Agung. Amin. Ya Rabbal A'lamin

Bila semua sudah menjadi satu dan sudah menjadi kukuh. Tiada siapa lagi di Dunia ini yang dapat memisahkannya. Hanya dengan izin dan kekuasaan dari Yang Maha Agung dan Yang Maha Besar sahaja dapat melonggarkan ikatan yang sudah di bina. Jika perpisahan terjadi juga, tiada siapa juga yang dapat menyatukannya kembali. Hanya Dia sahaja yang mempunyai kuasa untuk menyatukan 2 hati menjadi satu dalam akad yang sah. Hanya Dia juga yang mampu menganugerahkan cinta di dalam setiap hati hamba-hamba-Nya yang di kehendaki-Nya. Semua yang terjadi adalah ketentuan yang telah di tetapkan. Semua yang terjadi juga telah ditakdirkan ke atas kita sejak azali lagi. Semua yang terjadi sudah pasti ada hikmah di sebaliknya. Tiada siapa yang mengetahuinya selain-Nya. Yang sesungguhnya Dia Yang Maha Mengetahui.

Siapalah kita yang mahu menolaknya dan menidakkannya. Kita hanyalah insan yang lemah dan tidak berdaya. Walaupun sekuat mana orang itu belum tentu dapat menyaingi kekuatan Yang Maha Agung. Kita hanya mampu berdoa memohon pertolongan dan perlindungan dari-Nya. Kerana sesungguhnya Dia Yang Maha Agung dan Yang Maha Berkuasa di atas segala-galanya di dunia ini. Dunia hanyalah perantaraan untuk mengecapi alam yang kekal di akhirat kelak. Taatilah dan patuhila setiap perintah yang diperintahkan ke atas kita. Selagi kita berada pada paksi yang benar, kita tidak akan sesat untuk selama-lamanya selagi Dia sudi memberi rahmat dan petunjuk-Nya yang banyak sekali. Yang tidak tergambar banyaknya. Marilah kita berdoa semoga Allah SWT dapat melimpahkan rahmat ke atas kita.

"Ya Rabbi, Ya Allah, Ya Tuhanku. Teguhkanla dan kuatkanla iman kami sehingga akhir hayat kami. Supaya dengannya kami dapat taat kepada-Mu sepanjang hayat kami. Janganlah Engkau pesongkan hati kami setelah Engkau memberi petunjuk dan hidayah-Mu ke atas kami. Anugerahkanlah kami rahmat dan hidayah-Mu. Anugerahkanlah kami hati dan jiwa yang bersih dan suci. Anugerahkanlah kami kebahagiaan di dunia dan juga di akhirat. Janganlah Engkau timpakan ke atas kami siksaan yang sangat besar yang tidak kami tertahankan. Harmonikanlah rumahtangga yang kami bina. Kukuhkanla ikatan yang sudah di bina. Hanya kepada Engkau tempat untuk aku bermohon. Hanya kepada Engkau tempat untuk aku mengadu nasib. Hanya kepada Engkau tempat untuk aku memohon perlindungan dan pertolongan. Perkenankanla doa kami Ya Allah. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa, Maha Agung, Maha Adil, Maha Saksama, Maha Mengetahui, Maha Melihat, Maha Mendengar, Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Maha Pemurah. Perkenankanlah doa kami Ya Allah. Amin Ya Rabbal A'lamin, Rabbana A'tina Fiddunya Hasanah, Waqina Azabannar. " Amin.

Nota : Macam tak percaya saya akan berjiwang begini. hehe..tapi nak buat macam mana. Hati ini memang tengah merindui seseorang. huhu..bila la lagi kita akan bertemu ye sayang..huhu..

No comments: