Thursday, March 26, 2009

Keinginan

Assalamualaikum wbt

Malam semalam tiba-tiba je saya terasa hiba. Mungkin gara-gara lepas menonton cerita senetron di siaran 106 la ni. Selepas tengok cerita ini terus rasa sensitif. Teringat kembali semua kisah-kisah sedih sama ada yang dulu dan sekarang. Teringat kembali semua impian di hati yang tidak tercapai lagi sehingga kini. Ditambah lagi dengan tinggal berseorangan jadi saya tidak dapat menolak perasaan ini dan melayankan sahaja perasaan itu. Langsung tidak mencuba untuk menepisnya.

Kemudian saya menelefon suami untuk menghilangkan rasa hiba dan untuk meluahkan perasaan yang terbuku di hati ketika itu. Hanya dia sahaja yang dapat memahami perasaan saya. Dengan dia saya berasa boleh bercerita apa sahaja tanpa berselindung sedikit pun. Saya akan menjadi open bila beborak dengan suami tersayang. Kadang-kadang tengok dari reaksi mukanya, dia mungkin merasa bosan bila saya asyik bercakap tanpa henti. Tapi mungkin nak jaga hati isteri kan, di layan nye saja la saya ni. Siapa yang tak sayang bini oii..haha..Saya pun hanya buat tak tahu je. Teruskan sahaja bercakap tanpa noktah. Saya akan terus terdiam sehinggalah bila suami mengeluarkan perkataan seperti ini, "Dah abis cakap? Orang yang banyak cakap ni lagi banyak dosanya tau. Lebih baik diam dari banyak bercakap benda yang tidak bermanfaat ataupun hal-hal dunia ini. Kan lebih baik kalau mulut ini digunakan untuk bercerita tentang hal-hal akhirat dan Allah SWT. Banyak pahalanya sambil boleh menambahkan ilmu pengetahuan kita tentang keagamaan" hehe..

Tetapi semalam saya tidak dapat meluahkannya dengan suami. Rasa macam serba salah la pula bila dia yang memulakan ceritanya. Dalam hati, suami pun mesti ada benda nak diceritakan dengan saya. Asyik saya sahaja yang bercerita dengannya. Jadinya semalam, saya hanya menjadi pendengarnya yang setia pula. Bagi saya dalam hubungan suami kena la ada sifat bertolak ansur (give and take). Jangan hanya pentingkan diri sendiri. Yang paling saya utamakan adalah menjadi seorang listener yang baik untuknya kerana dia juga sudah membuktikan yang dirinya mampu untuk menjadi seorang pendengar yang baik untuk saya. Setelah lama berborak tiba-tiba kami berdua berdiam tanpa sepatah kata pun. Telefon masih di telinga tetapi tiada satu patah kata yang keluar dari mulut kami. Hanya la bunyi nafas yang dapat di dengar. Sebenarnya suami saya memang suka buat macam ni. Dia akan tiba-tiba diam sahaja dan saya pula bila suami berkeadaan begitu, saya jadi rasa kekok pula nak memulakan bicara. Jadinya saya pun diam juga. Kami boleh berkeadaan begitu dalam waktu yang agak lama. Sampaila saya katakan pada suami untuk mengakhiri perbualan itu. Jika tidak sampai ke esok pagi la berkeadaan begitu. Itula sifat suami tersayang saya. huhu..

Selepas habis berbual, saya layan juga perasaan sedih itu. Sampai satu tahap saya rasa tidak boleh menahannya. Jadi saya menghantar pesanan ringkas pada suami.

Mesej dari saya
" Abang, ayang teringin nak anak la. Abang tak teringin ke? Ayang teringin nak ada anak sendiri, teringin nak rasa jadi seorang ibu dan yang paling penting ayang teringin nak berikan anak pada abang"

Ye jangan tak caya, walaupun sampai sekarang saya masih lagi merancang ataupun saya selalu menidakkan bila ada orang bertanyakan hal anak pada saya. But deeply in my heart say that I want it. I want to have it. I want it. Only because of the situation issue can't give me permission to make it reality ok. It's because I don't have enough power or keberanian to have a child alone without husband beside me. He only can observe me from far away but I need him beside me for every second and every minute.

Suami pun membalas dengan ringkas jek. Benci tau. Selalu je balas dengan pendek.
"Teringin jugak. Tapi sudah duduk jauh ni macam mana"

Saya membalas kembali
"Kalau macam tu abang dudukla dekat dengan ayang. Kalau 4 tahun kita duduk jauh macam ini, 4 tahun jugala kita takde anak. Sekarang ni pun dah masuk tahun kedua kita kahwin. Abang tak kisah ke?"

"Kita berdoa la ye sayang"

"Ayang bukan apa, ayang taknak abang gunakan alasan takde anak ni untuk cari perempuan lain"

suami membalas lagi tapi kali ini lambat pula mesej ini masuk ke dalam inbox phone saya
"Kalau taknak abang cari lain, jangan la diet. senang jek"

Lepas itu saya tidak membalasnya kerana taknak di layan sangat. Dalam hati, pelik betul la citarasa suami saya ini. Kalau suami orang lain, mahukan isteri yang berbadan kurus dan ramping tetapi suami saya pula sebaliknya. huhu..

No comments: