Thursday, March 12, 2009

Penakut

Assalamualaikum wbt

Baru 2 hari tak jumpa suami, saya sudah mula rasa rindu. Sudah 2 malam juga saya tidur seorang. Suami sudah pulang ke KL atas urusan kerja. Bila lagi la agaknya suami saya akan datang menjenguk. huhu..Sedih. Menitis air mata semasa menghantar suami ke stesen bas. Alangkah baiknya jika suami dapat menetap di Kulim juga. Alangkah baiknya jika suami mendapat kerja yang tetap di sini. Mungkin takdir masih tak menyebelahi kami untuk hidup bersama seperti pasangan suami isteri yang normal. huhu..

Bila kena tidur sorang ni mula la teringat kenangan dulu-dulu. huhu..Penakut betul saya ni. Sampai nak tidur pun kena berteman. Saya pun tak tahu kenapa. Ada pengalaman ngeri yang saya alami tapi saya tak nak ceritakan. Rasa ngeri bila ingat balik. Bila tidur berseorangan ada sahaja mimpi buruk yang bertandang sampai terjaga. Walaupun dah macam-macam doa yang saya baca sebelum tidur, mimpi buruk itu mesti akan singgah. Bila terjaga mata saya pula tak dapat di lelapkan kembali. Jadinya saya pejamkan mata sahaja, tarik selimut tutup satu badan dan letak bantal kecil di atas muka. Punyala penakutnya saya dulu. Walaupun cuaca ketika itu agak panas, saya tetap akan selimut satu badan. Pernah tak anda rasa kena himpap? Saya pernah..huhu..ngerikan..Saya banyak kali kena semasa di rumah lama. Pernah tak anda mengalami pengalaman dimana bila anda tutup mata, anda nampak macam-macam rupa yang mengerikan? Saya pernah dan selalu. Bayangan mengerikan itu muncul sejak saya kecil lagi. Bayangkan, bayangan ngeri itu muncul di depan mata anda. Anda masih mengaku anda berani? Hipokrit la. Ketika waktu sujud pun, rupa-rupa itu akan muncul juga. Saya tak pasti anda juga mengalami pengalaman seperti saya. Jika ada, bagi tahu saya ek..huhu..

Alhamdulillah sekarang saya dapat tidur dalam keadaan selesa dan aman. Saya rasa tenang dan nyaman. Walaupun tak berapa nyenyak tapi perasaan takut itu masih ada tapi tidakla seteruk dulu. Penakut betul saya ini. Tapi nak buat macam mana, perasaan ini memang sejak azali lagi. Saya tak percaya jika ada orang yang kata dia betul-betul berani. Dalam diri dia mesti ada perasaan takut walaupun sekelumit juga tapi konon buat-buat berani. Hipokrit. Saya pun pernah juga cuba buat-buat berani. Bukan saya tak pernah cuba. Tapi saya tak berani tanggung risiko dan saya tak nak jadi hipokrit. Biarla orang kenal saya sebagai penakut tapi janji saya tak hipokrit dengan berlagak berani. Saya ini seorang yang lemah semangat jadi jika anda benda itu yang menganggu saya pasti akan jadi lain macam. Mungkin keadaan di sekeliling juga memainkan peranan juga.

Alhamdulillah rumah yang sekarang ini saya belum pernah lagi mengalami peristiwa yang ngeri lagi. Ditambah dengan keadaan rumah saya yang bersebelahan dengan rumah ustaz. Jadi kawasan rumah tidak rasa sunyi sepi disebabkan suara-suara budak-budak mengaji. Saya suka keadaan yang riuh rendah dari sunyi sepi. Menyeramkan. huhu..Ya Allah Ya Tuhanku, lindungilah dan selamatkanla hamba mu ini dari gangguan syaitan dan jin lelaki dan jin juga perempuan. Amin. Saya selalu berdoa begini setiap kali lepas solat. Semoga Allah SWT memperkankan doa hamba mu ini. huhu..

Inilah salah satu sebab mengapa saya tak suka dan tak nak tengok cerita seram. Jangan kata tengok cerita nya, tengok iklannya pun saya tak mahu tengok. Saya sanggup tak mahu buka siaran TV3 disebabkan banyak kali diulang tayang iklan cerita seram tersebut. Saya tak nak teringat kembali scene seram dalam cerita-cerita itu nanti bila kena tinggal sorang. Lagipun bagi saya cerita-cerita ini takde moral story dan tiada kebaikan yang boleh diserapkan pun. Lagi nak membuatkan kita khayal, lalai dan lupa pada kewujudan Yang Maha Esa ada lah. Lagi nak membuatkan kita takut pada benda yang tak wujud itu ada la tapi kita tak takut pada Allah SWT pula kan. Lebih baik saya tengok cerita Ehwal Islam ke, tengok Chef Home ke, CSI ke, atau cerita-cerita yang boleh menambahkan ilmu keduniaan dan keakhiratan saya. Terfikirkah kita, bukankah lebih baik jika masa yang kita habiskan tengok cerita seram itu, kita habiskan dengan membaca Al-Quran ke, solat sunat ke, baca buku agama ke atau berzikir dan berselawat ke atas Rasulullah SAW lebih dari 1000 kali. Saya pun baru terfikir apabila kena lecture dengan suami bila saya asyik duduk di depan televisyen sahaja. Sesungguhnya dengan zikir dan selawat boleh menambahkan dan memperbanyakkan pahala kita. Teringat dengan hadis-hadis Rasulullah SAW, barangsiapa yang membaca Subhanallah sebanyak seratus kali, Allah SWT akan mengurniakannya 1000 pahala untuknya. Ada lagi satu, barangsiapa yang menyebut La'ila'ha ilallah, diharamkan ke atasnya api neraka. Ada satu hadis menceritakan ahli neraka yang di bakar di neraka tapi tidak pada mukanya dan hatinya disebabkan dia selalu menyebut perkataan La'i la ha illallah. Tapi saya tidak ingat keseluruhannya. Nanti bila saya ada masa saya akan paparkan dalam blog ini. Sebabnya buku hadis tersebut suami saya bawa sekali ke KL. huhu.. Tidak kah kita mahu merebut faedahnya? Apa yang anda dapat dengan melihat cerita-cerita seram tersebut? Anda pasti anda dapat pahala? Anda pasti amal anda sudah cukup untuk membantu anda di hari pembalasan kelak?

Anda percaya hantu wujud? Saya tak percaya. Saya percaya dengan kewujudan jin dan syaitan sahaja. Di dalam Al-Quran sendiri pun tidak dinyatakan kewujudan hantu tetapi hanya nama jin dan syaitan yang tercatit di dalam Al-Quran. Itu semua adalah rekaan manusia atau kemungkinan itu adalah jelmaan jin ataupun syaitan. Yang ingin menakut-nakutkan kita dan melalaikan kita. Cuba saya tanya, bila anda terkejut ada anda menyebut nama Allah SWT seperti Subhanalllah ke, Allahuakbar ke? Yang selalu kita dengar "Makk..". Tidak kurang jugak yang melatah kan. Sampai mengeluarkan perkataan yang tidak elok. Walaupun saya tak percaya hantu wujud tapi saya masih penakut kan. Pelikkan? Jangan lupa saya pun manusia biasa. Tapi itula realiti perangai manusia. Mereka tidak takutkan Allah SWT tetapi takutkan makhluk Allah SWT pula. InsyaAllah. Sekarang dengan bantuan suami saya tengah cuba untuk membuang perasaan takut itu. Doakan kejayaan saya ye. Suami banyak beri tunjuk ajar dan panduan kepada saya. Alhamdulillah ia berkesan walaupun tidak sepenuhnya tapi bagi saya ia sudah baik.

Saya pun sebenarnya tak suka bila ada orang yang nak buat sinopsis cerita-cerita seram yang sudah di tengok oleh mereka di depan saya. Dalam hati rasa geram betul. Rasa sakit hati. Ngee..ngee..ngee..Tapi bila fikir secara rasional, itu hak mereka. Mereka ada hak nak berkata-kata apa pun. Kita kan mengamalkan sistem demokrasi. Itu kata pemimpin negara Malaysia la tapi tak nampak pun di amalkan. Tapi kali ini saya tak nak cerita topik politik ni. Saya abaikan dulu hal-hal politik ini kerana saya beranggapan hal-hal agama pun banyak yang saya tak tahu lagi. Baik diutamakan hal-hal agama dahulu. Disebabkan amalan demokrasi ini la, saya berharap kawan-kawan saya menghormati pandangan dan tabiat saya yang tidak suka tengok atau dengar cerita-cerita seram ini. Jika nak bercerita janganla di depan saya. huhu...Harap diampunkan jika ada salah dan silap.

Sebelum tidur, saya cuba mengamalkan mengambil wuduk dahulu dan membaca Bismillahirrahmanirrahim sebanyak 21 kali, surah 3 qul sebanyak 3 kali, Ayat qursi sebanyak 3 kali. Dan berzikir dan berselawatla sebanyak 100 kali untuk setiap satunya. Berzikir itu adalah dengan membaca Subhanallah, La'i lah ilAllah dan Austagfirrullahilazim. InsyaAllah. Tidur dalam keadaan tenang dan aman. InsyaAllah, malaikat akan menjaga kita sepanjang kita tidur sehinggalah mata di buka. InsyaAllah, kita sentiasa dalam naungan Allah SWT. Amin..

Nota: Tahun ini melepas lagi la peluang berangan nak ada cahaya mata. Terpaksa ditangguh lagi. huhu..Ingatkan kalau suami masih bekerja di tempat lama, bolehla berangan nak ada cahaya mata. huhu..

2 comments:

Unknown said...

ko mmg penakut dari dulu.....
nk g mana pun nk berteman.......
btl x.........

WeAreBIGBANGvip said...

saya pun kekadang.. ble rasa hati tak sedap.. sye mimpi badan kne himpap dgn sesuatu makhluk hitam ni.. astargfirullah.. ble kne himpap dlm mimpi tu. sy cuba berzikir subhannallah..tpi terase mulut sye tak bole nk bukak :(..