Monday, March 16, 2009

Diari hari Ahad

Assalamualaikum wbt

Semalam saya turun Shah Alam. Hanya untuk sehari sahaja. Ini bagi menghadiri majlis perkahwinan Has. Rasa tak sedap hati jika tak pergi ke kendurinya kerana dia juga menghadiri majlis perkahwinan saya dulu. Walaupun pun penat balik dari Taiping pada Sabtu yang lepas, saya gigihkan juga diri ini untuk mengikuti Zul, Mahan dan Zam untuk turun Shah Alam. Dalam hati tak penat sangat kut kalau balik hari. Lagipun bukan saya yang drive jadi penatnya mungkin kurang sikit jika nak dibandingkan dengan pemandu. Walaupun perjalanan pergi balik mengambil masa 11 jam tapi dalam hati rasa puas hati. Dapat juga saya berjumpa dengan abang tersayang di sana. hehe..

Kami berempat bertolak dari Kulim pada pukul 9.15 pagi selepas bersarapan di kedai nasi lemak. Sesampainya kami di Galeri Seni Shah Alam lebih kurang pukul 1.30, Has sudah pun selesai menaiki pelamin dan ketika itu adalah acara untuk makan beradab pula. Jadi kami terlepas scene dia bersama pasangannya menaiki bot untuk ke tempat majlis. Sebenarnya perkahwinan Has berkonsepkan dalam taman. Galeri tersebut berhadapan dengan Tasik Shah Alam. Sambil makan nasi kenduri, dapat juga kami melihat pemandangan Tasik Shah Alam yang cantik itu. Nasi kenduri nya pun sedap. Terutama kek muffin coklat yang di beri sebagai buah tangan kepada hadirin yang datang.

Cantik Has. Putih. Pengantin kan. Jadi tak sah la kalau tak makeup dan memakai baju cantik. hehe.. Teringat pula pada hari perkahwinan saya. Rindu pula dengan abang ketika ini. Walaupun sudah jumpa semalam tapi masih lagi terasa rindu. huhu..Has memakai baju kebaya songket berwarna coklat gold dengan bertudungkan ala-ala Ekin. Sambil di kepalanya di letakkakn mahkota emas dan kain lace panjang. Manakala pasangannya memakai baju melayu songket ala-ala pahlawan melayu. Di kain sampingnya di letakkan keris. Memang sebijik macam Hang Tuah. haha.. Sepadan mereka.

Setelah kami habis makan, Has menemui kami dan ketika itu bermula la episod mengambil gambar bersama pengantin. Oh yeah, teringat ketika Zam ingin mengambil gambar berdua bersama Has, Zam berdiri di atas pangku kaki pelamin. hehe.. Bagi menyamai ketinggian Has yang ketika itu memakai high heel shoe. hehe.. Paling suka dan kenangan manis, dapat juga saya dan suami merakam gambar kami berdua sahaja sambil di latari oleh arca ais berbentuk 2 ekor itik di majlis kenduri Has.

Setelah habis acara mengambil gambar kami pun mengambil keputusan untuk pulang kembali ke Kulim terus. Wah, gigihkan. Bila tengok kembali semua gambar yang diambil menggunakan kamera Sony saya, yang ketika itu saya sudah pun berada di dalam perut kereta BMW Zul, hilang rasa penat di diri ini. Seronok. Kenangan Manis. Ketika dalam perjalanan kami siggah sebentar di Hentian Tapah dan Gunung Semanggol. Ketika di hentian dapat juga bermain-main dengan Umairah. Comel. Umairah ini adalah bayi yang baru berusia 10 bulan dan anak kepada kawan saya, Tipah. Dukung dia best sangat. Ditambah dengan saya suka melayan budak-budak kecil. Saya hanya suka melayan bayi kecil berumur tak sampai setahun lagi. Bila dukung Umairah ini, dalam hati berfikir, bila la agaknya saya nak ada anak sendiri ek. huhu..Sedihnya.

Sampai di rumah sahaja, saya terus mandi dan tidur di katil. Ketika itu terasa nyaman sangat. Mana tidaknya, 11 jam di dalam kereta. Lenguh kaki di buatnya. Lena saya tidur sampaikan pagi tadi bangun lambat hendak ke tempat kerja. Kelam kabut di buatnya. Dengan baju pun masih tidak bergosok. Laptop pun masih belum di masukkan ke dalam beg. Sampaikan sweater biru saya pun, saya lupa nak bawa ke ofis kembali. Jawabnya kesejukan la saya di ofis huhu..

Dalam hati terasa puas hati. Hujung minggu saya di isi dengan aktiviti yang menarik. Alhamdulillah. Syukur sangat. Sudah lama saya tidak berjalan-jalan. Sekali berjalan, tu dia sampai beratus-ratus kilometer. Tetapi yang tak bestnya saya bercuti-cuti Malaysia tanpa di temani suami. huhu..Dulu bercuti ke Terengganu bagi menghadiri perkahwinan Zul pun, suami tiada di sisi. Susahnya la suami saya ini nak berjalan-jalan. huhu..

Note: Entri ini sebenarnya untuk hari Ahad. Sampai di rumah semalam pun jam sudah menunjukkan pukul 10 lebih, jadi tiada mood nak buka laptop. Penat. Semalam pun terlepas nak tengok cerita My Precious You di siaran 303. huhu..Nasib baik tadi Ummu sudi nak berkongsi sinopsis cerita ini. suka..suka..Terima kasih ummu. :)

No comments: