Sunday, March 8, 2009

Diari hujung minggu di Kulim

Assalamualaikum wbt

Hari ini masih lagi tiada aktiviti yang menarik yang saya lakukan sewaktu cuti hujung minggu. Masih lagi dengan rutin harian ketika hujung minggu. Keluar sarapan bersama suami, beli barang keperluan di Long Wan, duduk di rumah, suami menonton tv, saya pula melayari internet dan waktu petang kami akan keluar ke pasar malam untuk membeli barang keperluan basah pula. Ini kerana saya tidak pulang ke KL walaupun cuti 3 hari tapi lebih suka berada di Kulim. Bolehla mengemas rumah ke, mengemop rumah ke, membasuh kain ke, buang sawang ke, potong rumput ke dan buat apa yang patutla. hehe..

Saya lebih gemar membeli barangan basah di pasar malam. Harganya lebih murah jika nak dibandingkan dengan Pasar Besar Kulim ataupun kedai-kedai runcit. Cerita pasal kedai runcit ini, teringat dengan kedai runcit di taman saya ini. Mahal giler. Makcik kedai itu kaut untung yang banyak sangat. Banyak kali jugak terkena. huhu.. Lepas tu nekad taknak beli barang basah kat kedai makcik tu. Walaupun leceh nak pergi pasar malam, janji saya puas hati dapat beli barangan yang lebih murah dan bermacam-macam jenis lauk. Bayangkan kalau saya berbelanja di pasar malam, saya hanya memerlukan dalam RM25 untuk dapatkan 2 atau 3 jenis lauk. Itupun boleh tahan stok untuk seminggu. Jika nak di bandingkan dengan kedai makcik itu, habis berbelanja rm20 pun hanya dapat satu lauk itu pun hanya tahan stok untuk 2 hari sahaja. Harga cili dan sayur-sayur di kedai itu pun jangan di tanya. Untuk pengetahuan kat Kulim masih lagi tiada Pasaraya besar seperti Giant atau Tesco. Yang ada hanya The Store. Tapi rasanya barangan di The Store lagi mahal jika nak dibandingkan dengan Long Wan. Itu salah satu diantara sebabnya saya suka membeli belah di Long Wan, lagipun lokasinya dekat dengan taman saya. Kalau ada pun Giant atau Carefour yang terdekat kena pergi Seberang Prai pula. Tapi rasa-rasanya jika dikira-kira duit minyak dan tol, lebih kurang sama sahaja shopping di Kulim. Dah takde susah-susah nak kira duit tol dan minyak. Jimat sudah..hehe.. Tapi pada masa akan datang, pasaraya Giant akan wujud di Kulim. Yea!!! Pembinaan bagunan pasarayanya pun hampir siap. Jadi lepas ini, takde sebab saya nak pergi shopping kat Seberang Prai.

Oh ye, lupa pula. Semalam saya ada juga melakukan aktiviti yang saya tak pernah lakukan sepanjang berada di Kulim. Berjogging. Pagi-pagi lepas solat Subuh, suami suruh bersiap nak berjogging. Katanya dah lama tak bersenam rasa semput kalau buat kerja sikit. Suami saya jenis yang kuat bersukan. Jika di KL dia gemar bermain badminton bersama kawan-kawannya pada waktu malam. 3 kali seminggu mesti main badminton. Waktu petang pula di isi dengan bermain sepak takraw di padang Changkat. Balik pada jogging tadi, kami berjogging di Taman sebelah stesen bus Kulim. Saya pun tak tahu apa nama taman tu. haha.. Sampai di sana, saya nampak ada orang aerobik la pula. Terasa ingin ikut menari bersama mereka. Saya biarkan suami berjogging sorang-sorang. hehe.. Saya masih ingat dengan rentak poco-poco yang saya pelajari di kelas aerobik yang dianjurkan oleh Intel. Jadi saya boleh mengikuti step mereka. Seronok macam buat dancing show..haha..Lepas itu, saya sudah tak dapat nak mengikuti rentak mereka. Putus asa. Jadi saya ambil keputusan untuk ikut suami berjogging. Baru satu pusingan lari, saya sudah semput..huhu..Suami pun ajak pulang.

Balik daripada joging kami singgah di gerai untuk bersarapan. Saya dan suami suka bersarapan pagi di gerai sebelah kedai Bihun Sup PakLong. Kedai ini terletak di Kelang Lama. Suami kata roti canai nya sedap dan saya pula suka Kuewteow Goreng Kerang kat kedai itu. Sedap!!! Kalau datang Kulim jangan lupa nak mencubanya. hehe..Kalau waktu petang dan malam saya dan suami suka ke kedai Abang E di Lunas. Kedai itu ada menjual roti arab, roti jala dan capati yang sedap. Saya lebih suka memesan roti arab ataupun roti jala. Kalau capatinya saya lebih menyukai capati di kantin ofis saya. Lagi besar dan lagi sedap..hehe..Tapi kebiasaanya saya dan suami akan pergi waktu petang. Sebab malamnya saya lebih suka masak di rumah.

Walaupun dulu saya rasa tak berapa suka tinggal di Kulim tapi sekarang saya dah rasa betah tinggal di sini. Untuk pengetahuan dulu saya bekerja di Penang, pastu Intel bagi transfer ke Kulim. Masa mula-mula nak kena pindah kat sini, rasa tak seronok sangat. Tapi sekarang saya rasa suka pula tinggal di sini. Kalau dalam sebulan tak balik KL pun saya tak risau. Cuma yang tak bestnya bila rindu dengan suami, Mak dan adik-adik di KL. Jadi kena la juga balik walaupun sebulan sekali. Nak hilangkan rindu di hati.

Nota 1: Teringin nak pergi mandi-manda di Sungai Sedim tapi suami taknak pula. huhu. Susah betul nak memujuk suami ni keluar jalan-jalan. Katanya duduk di rumah lagi best..huhu..Harap-harap esok suami lembut hati nak pergi. Esok masih cuti lagi.

Nota 2: Macam mana agaknya keadaan enchi bila mak takde ni. Nak telefon Ani la. Tanya khabar dia.

No comments: